האם ניתן לחייב קיום תנאי הסכם זיכיון?

תחום הזכיינות הינו תחום ייחודי ומורכב מבחינה משפטית וסוגיית הפרת הסכם הזכיינות ממחישה היטב מדוע מן הראוי להתייחס אליו באופן שונה מאשר ליתר סוגי ההתקשרויות המסחריות המעוגנות בחוק החוזים הכללי.

לכאורה, הסכם זכיינות הינו הסכם ככל הסכם, ועל הצדדים החתומים עליו לכבדו בכל מקרה. אלא שעפ"י קביעת בית המשפט העליון, יחסי זכיינות מבוססים על קשר אישי ועל יחסי אמון מוגבר בין הצדדים, ולכן משעלה נושא האמון על שרטון, אין לכפות על הצדדים את המשך קיום היחסים המסחריים ביניהם.

כך למשל בקביעה מיום 16.1.2012 דחה בית המשפט העליון בקשת רשות ערעור אשר הוגשה על ידי זכיין, מפעיל סוכנות רכב ומוסך, כנגד הפסקת הסכם זכיינות שניתן לו ע"י יבואנית רכבי רנו וניסאן לישראל (רע"א 7246/11 חיים לוי סוכנות רכב ומוסך איזורי ירושלים נ' קרסו מוטורס בע"מ). זאת לאחר שהסתמך על קביעת בית המשפט המחוזי שיחסי האמון בין הצדדים הופרו ואינם ניתנים לשיקום.

מהי משמעות הדבר כאשר אחד הצדדים אינו מקיים את תנאי הזיכיון?

משמעות הדבר הינה שבמקרה של הפרת תנאי הזכיון על ידי אחד הצדדים, בית המשפט לא יכפה עליו להמשיך לקיימם בניגוד לרצונו. כך שאם צד נקלע למצב בו הוא נפגע מהפרת תנאי הסכם הזכיינות, אין טעם להגיש בקשה לצו מניעה או לצו עשה זמני, ומוטב לבקש מבית המשפט כי יקבע עבורו מתן פיצוי כספי הולם בהתאם לנזק שנגרם לו.

האם ישנה חשיבות לזהות הצד העותר?

לא. בפסק דין אשר ניתן ביום 2.4.15 (ברע"א 1760/15 הנדליסט ייעוץ בע"מ נ' פרש קיטשן (2012) בע"מ) קבע בית המשפט כי ההיגיון העומד מאחורי סיום מיידי של חוזה זכיינות במקרה של הפרת יחסי האמון בין הצדדים, חל הן כאשר הבקשה מגיעה מצד המזכה והן כאשר היא מטעם הזכיין.

לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות – פנו אלינו עוד היום ונשמח לעזור