זכיינות אופנה

זכיינות אופנה - זכיין לרשת בתחום האופנה - מדריך מקיף


זכיינות היא שיטה המשלבת ניהול, עסקים ושיווק בעת ובעונה אחת. זכיין הינו אדם שמקבל זכויות מחברה כלשהי, להשתמש בסממניה ובשיטות עסקיות שלה בתמורה לתשלום קבוע מעת לעת. זכיינות מתקיימת ברחבי העולם כולו ובתחומים רבים, כאשר הנפוצים מבניהם הם זכיינות המזון וזכיינות אופנה.


הצטרפות כזכיין לרשת בתחום האופנה – איך זה עובד?

תחום האופנה תופס תאוצה ברחבי העולם כולו ובישראל בפרט. מדי יום נפתחות חנויות רבות ברחבי הארץ, במרכזי הקניות ובקניונים. החנויות המתקדמות והמובילות ביותר הינן חנויות מותג, השייכות לרשתות עולמיות גדולות.

בשל כך, אנשים שבוחרים לפנות לזכיינות, מעדיפים לנסות את מזלם בתחום זכיינות רשתות אופנה, מתוך הבנה כי הסיכוי להצלחה גדול יותר בליווי ותמיכה של רשת גדולה ומוכרת. זכיינות אופנה יכולה להתבטא בכמה מישורים: זכיינות להלבשה תחתונה, זכיינות לרשת הנעלה, רשתות זכיינות אופנת ילדים, רשתות זכיינות אופנת נשים ועוד. תחום זכיינות האופנה רחב מאוד ויש בו מקום לכולם, אך חשוב לדעת כיצד להתנהל מול החברה המזכה ולברר היטב את כל הפרטים שעמם תצטרכו להתמודד בהמשך.

זכיינות בתחום האופנה יכולה להתנהל כ"זכיינות תפעולית". זו שיטת זכיינות שבה הזכיין משקיע כספים לצורכי הקמת הסניף בהתאם להוראות הרשת ואילו החברה המזכה, מחויבת לדאוג למלאי הסחורה, להעניק לו תמיכה והכוונה בכל הנוגע לניהול תקין של החנות וכו'. למעשה, הזכיין הוא מנהל החנות, הדואג לתפעולה ולמכירות. כל ההכנסות של זכיין מועברות אל הרשת ובסוף החודש יקבל הזכיין את העמלה שסוכמה מראש בחוזה (אחוזים מהפדיון). הוצאות כמו שכירות, חשמל, שכר לעובדים וכדומה, יצטרך הזכיין לשלם מרווחיו.


זכיינות אופנה - עו


אילו רשתות אופנה מאפשרות זכיינות כיום בארץ?

בישראל פועלות חנויות רבות מטעמן של רשתות גדולות ומוכרות. חלקן הגדול נחשבות לרשתות בין לאומיות ולכן הביקוש לזכיינות ברשתות אלו גבוה. למשל, זכיינות לרשת זארה נחשבת לפופולרית למדי מכיוון שמדובר ברשת מצליחה ומתקדמת, התומכת בזכיינים שלה ובעשורים האחרונים היא פתחה חנויות רבות ברחבי ישראל, לעומת החנויות שנסגרו.

בשל סיבות דומות, רבים מעוניינים להצטרף כזכיין לרשת קסטרו, הנחשבת גם כן לרשת עולמית ומצליחה. במקביל לרשתות אלו, פועלות בישראל לא מעט רשתות מקומיות (שחלקן גם פתחו סניפים ברחבי העולם אך המקור שלהן הוא ישראלי) מבוקשות כמו גולף, דלתא, תמנון ועוד.

הצטרפות כזכיין לרשת תמנון עשויה להיות שונה מזכיינות לרשת דלתא וזאת בשל העובדה כי לכל חברה מזכה יש תנאים ופרמטרים שונים. על מנת להיות משוכנעים כי הנכם מעוניינים להיות זכיינים ברשתות אלו, יש לעבור על החוזה בליווי של עורך דין ולוודא כי התנאים מתאימים לכם.

כמו כן, יש להבין כי תהליך קבלת זיכיון אינו פשוט ומצריך מספר דרישות ובדיקות מעמיקות. תחילה, עליכם לדעת מה רצונכם, מה מידת החופש והניהול העצמי שהנכם מעוניינים בו. ברשתות מסוימות, הזכיין אינו רשאי לקבל החלטות כמנהל עצמאי אלא חייב לפנות אל המנהלים בחברה כמעט בכל נושא.

רצוי לבדוק את כל הנקודות הללו בטרם חתימה על חוזה. בנוסף, עליכם לדעת מהו התקציב שעומד בפניכם משום שלא כל הרשתות דורשות את אותם הדברים בהיבט זה. למשל, יתכן כי זכיינות ברשת גולף תהייה זולה או יקרה יותר מרשת אחרת, ועל כך רצוי לבדוק ולחקור.

סעיף חשוב נוסף שעליו רצוי להתעכב הוא בדיקה אודות הרשת. ישנן לא מעט רשתות גדולות שפשטו רגל או סגרו את סניפיהם בארץ והותירו זכיינים רבים מופתעים. מעבר לאפקט ההפתעה, יש פה גם סיכון כספי ולכן חשוב לבדוק את מצבה הכלכלי של החברה ואת החוזקות שלה עוד בטרם הפנייה לבקשת זיכיון.


מהן ההוצאות הצפויות לי אם אפנה לזכיינות אופנה?

מודל הזכיינות הוכיח את עצמו כשיטה מוצלחת ואנשים רבים שמתעניינים בניהול חנות אופנה פונים לכך. בתהליך הזכיינות יש גם לא מעט הוצאות כלכליות והן משתנות בהתאם לרשת אליה תבחרו להצטרך. קרוב לוודאי שרשתות מצליחות עם מוניטין חיובי ידרשו מהזכיין תשלום גבוה יותר אך במקביל לכך, הסיכויים להצלחה של הזכיין תחת חסות חברה זו – גדולים יותר.


שלחו לנו הודעה