זכיינות תפעולית

מהי זכיינות תפעולית?


על מנת להבין מהי זכיינות תפעולית, חשוב קודם להבהיר מהי זכיינות וכיצד היא מתנהלת. תחום הזכיינות מפותח למדי במדינת ישראל וזאת בשל העובדה כי בכל עיר בארץ יש מרכז קניות ומספר גדול של אנשים מנסה את מזלם בתחום הזכיינות. למעשה, זכיינות היא ניהול עסק עצמאי אך תחת שם והנהלה בכירה של מותג ידוע ומוכר. הזכיינות היא בעצם מכירה את מוצרים / שירות תחת שם של חברה גדולה ומוכרת, הפורסת סניפים ברחבי הארץ והעולם.

בתהליך של זכיינות יש לזכיין גם זכות להשתמש בשיטות עסקיות (ולעיתים הוא אף נדרש לכך) של הרשת. זכיינות מאפשרת לבעל העסק להקטין את הסיכונים שצצים בפתיחת עסק עצמאי וחדש. השם של הרשת מושך קהל לקוחות ומעניק מעין רשת בטחון ולעיתים קרובות מגדיל את ההכנסות של העסק בהשוואה לעסק חדש שלא תחת רשת מזכה.

זכיינות תפעולית באה ליד ביטוי בדרך כלל בזכיינות שאינה קשורה לענף המזון. כלומר, מתקיים תהליך רגיל של זכיינות לרשת בתחום שאינו בתחום המזון, כאשר הזכיין שוכר את החנות ועובד על שיפוץ והקמתה, נעזר בהנחיות של הרשת ולמעשה מרבית ההוצאות שלו הן על הקמת החנות. עם זאת, בזכיינות תפעולית, הזכיין לא צריך לרכוש סחורה - חלק זה נותר בחסות הרשת והחברה. זכיין תפעולי הוא מעין מנהל ראשי שמתמקד בעיקר בתפעול השוטף של בית העסק, אחראי על מכירות הסחורה, הוצאות שכר והוצאות הקשורות למכירה, הנהלת חשבונות וכדומה, כאשר בסוף כל חודש מקבל אחוז מסוים מפדיון העסק.


זכיינות תפעולית - עו


יתרונות של שיטת הזכיינות התפעולית וחסרונות זכיינות תפעולית

אחד היתרונות הבולטים של זכיינות זו היא העובדה כי הזכיין אינו מחזיק מלאי ולכן אין לו צורך באשראים שוטפים גבוהים ולכן לא נדרש ממנו את אותו אובליגו (קו אשראי) שנדרש מזכיין רגיל. כמו כן, ולאור האמור הסיכון של זכיין תפעולי להפסיד כספים בשוטף (כספים המוצאים לצורכי מכירה ותחזוק העסק) נמוך מזכיין רגיל שנאלץ להוציא כספים אלו בנוסף לכספים לצורך רכישת מלאי. בהתאם במקרה של הצלחת העסק, סביר יותר שהרווח יהיה יותר גדול לזכיין רגיל שאינו זכיין תפעולי.

בעניין התמיכה של הרשת, כנראה שזכיין תפעולי זוכה לתמיכה גדולה יותר של הרשת לאור העובדה שלרשת יש אינטרס שהסחורה שרכשה תימכר. באופן כללי אין תחושה של התמודדות עצמאית. כלומר, במקרה של קושי כזה או אחר ישנה הכוונה והסברה מהרשת. הזכיינות היא למעשה ניהול של עסק משלך אך עם "גב בטוח". בחלק מהסכמי הזכיינות נכתב בפירוש כי הזכיין זוכה לליווי צמוד של הרשת בנושאים ספציפיים.

מצד שני, התנהלות זו יכולה גם להוות חסרון מכיוון שיש אנשים שמעוניינים להיות עצמאיים ומבלי התערבויות חיצוניות. מי שאינו מעוניין שילוו אותו או ינהלו אותו, ולו במועט, כנראה לא יחוש בנוח בעולם בזכיינות ומקל וחומר בעולם הזכיינות התפעולית. אמנם החנות שייכת לזכיין, יש לו אחריות רבה, שכר נאה וכו' – אך עדיין, הוא עובד תחת הרשת ויש שיאמרו אף "עובד של הרשת". כלומר, יש לקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות ולהתאימם לאופי שלכם. לסיכום, הליווי של הרשת המזכה חשוב בהחלט ובדרך כלל גם מקדמת את הזכיין לרווחים. עם זאת, זכיין שיודע כי מבחינתו הוא לא יוכל להתמודד עם הוראות ופיקוח - יתכן וזכיינות תפעולית איננה מתאימה לו.

זכיינות תפעולית פועלת למען שני הצדדים: הרשת והזכיין. שיטה זו פותחה לאורך השנים, כאשר נלמדו והופקו לקחים מעסקאות זכיינות שונות. הרשת בונה קונספט כללי ולפיו היא עובדת ואת הקונספט לא ניתן לשנות. הזכיין התפעולי אמור לנהל את בית העסק בדיוק לפי הקונספט שהרשת מכתיבה. עם זאת, יש לו אחריות מאוד ספציפית ומורכבת שבדרך כלל קשורה לשיווק

ומכירות. למעשה, הזכיינות התפעולית "מורידה לחץ" מהזכיין ומותירה אותו להתמודד עם מה הדגשים שקשורים להכנסות והוצאות כלכליות של בית העסק. תפעול חנות כזכיין יכולה להתנהל בצורה אולטימטיבית אך ישנם גם מקרים הפוכים וחשוב בטרם חתימה על חוזה זכיינות לוודא כי אכן כל התנאים והדרישות מתאימות לכם – ולא רק לרשת המזכה.


להתייעצות עם עו"ד מומחה בתחום הזכיינות - ניתן ליצור קשר

שלחו לנו הודעה