רישום הערת אזהרה בטאבו

נכתב על ידי עו"ד שמואל גרנאי

נכתב על ידי עו"ד שמואל גרנאי

עורך דין מומחה לתחומי מקרקעין וזכיינות

תוכן עניינים
יצירת קשר

שתף מאמר זה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

הערת אזהרה בטאבו – מה זה?


רישום הערת אזהרה בטאבו זוהי פעולה משפטית המתבצעת בלשכת רישום המקרקעין (טאבו) בקשר להתחייבות בכתב של בעלי הזכויות במקרקעין על מנת לעשות בהם עסקה, או התחייבות להימנע מלבצע בהם עסקה. אם שאלתם את עצמכם באילו מקרים מומלץ לבצע רישום הערת אזהרה בטאבו – אזי שנהוג לבצע רישום הערת אזהרה בטאבו ממש לאחר שרוכשים נכס נדל"ן כלשהו (בין אם מדובר בנכס פרטי למטרת מגורים או נכס למטרה אחרת).

רישום הערת אזהרה מטרתו לתת ביטחון לצדדים במהלך ולצורך ניהול מיטבי של העסקה. הסיבות שרושמים הערת אזהרה הינן: האחת להזהיר ולהודיע, לכל רוכש/קונה פוטנציאלי, כי קיימת התחייבות מצד המוכר לעשות עסקה או להימנע מלעשות עסקה בנכס, (זאת ידע ע"י עיון בנסח הטאבו), והשנייה, למנוע מבעל הנכס לעשות עסקאות עם קונים/רוכשים פוטנציאלים אחרים (עסקאות סותרות).

רישום הערת אזהרה בטאבו - מדריך

 

לשם מה צריך לבצע רישום הערת אזהרה בטאבו לאחרת קניית קרקע או נכס נדל"ן אחר?

הערת אזהרה בטאבו נועדה להעניק לכל אחד מן הצדדים בעסקת הנדל"ן מעין שקט נפשי ובטחון מבחינה משפטית. כלומר, לאחר קניית דירה או קרקע ולאחר רישום הערת אזהרה בטאבו – לא יוכל בעל הנכס לעשות עסקה נוספת עם צד שלישי ללא אישורכם והסכמתכם. במידה והוא ינסה לעשות זאת, רשם המקרקעין לא יאפשר זאת מכיוון שקיימת הערת אזהרה בטאבו וכך למעשה הנכם מוגנים מפני סיכונים שונים כגון : כגון עסקאות עם רוכשים ו/או קונים אחרים.

באמצעות ביצוע בדיקת נסח טאבו ניתן לוודא גם את מצב הזכויות במקרקעין לפי הערות האזהרה שרשומות בו, למשל : הערת אזהרה בטאבו על תמ"א 38, הערת אזהרה בטאבו במקרה של פינוי בינוי, הערת אזהרה בטאבו בדבר צו לכינוס נכסים או הערת אזהרה בטאבו על הגבלות כאלה ואחרות.

כאשר מבצעים עסקה של רכישת מקרקעין נהוג לפנות לעורך דין העוסק בתחום הנדל"ן ובמרבית המקרים הוא יבטיח מראש כי בחוזה המכירה תירשם הערת האזהרה בטאבו על הזכויות בנכס לטובת לקוחותיו בגין העסקה. כלומר, התשלום הראשון בעבור הנכס יועבר אל עורך הדין שיהיה נאמן מטעם המוכרים והקונים. באופן זה ניתן להבטיח כי לא תהיה מניעה לרישום הערת האזהרה בטאבו וכך גם הכסף יישמר וגם הזכויות המשפטיות של הרוכשים.

 

איך רושמים הערת אזהרה בטאבו?

על מנת לבצע רישום הערת אזהרה בטאבו צריך ללכת ללשכת הרישום מקרקעין ולהגיש להם טופס בקשה על פי הנוסח הקבוע בתקנות רישום המקרקעין – "בקשה לרישום הערת אזהרה". ניתן לרשום הערת אזהרה בהסכמת הצדדים (יש טופס מתאים לכך) במקרה כזה, שני הצדדים חותמים על הטופס ונרשמת הערת אזהרה. כמו כן, המוכר יכול לרשום הערת אזהרה לטובת הקונה (ללא חתימת הקונה על הטופס) ובמקרה כזה עליו לצרף מספר מסמכים נוספים לרבות הסכם המכר. ישנו תשלום אגרה שצריך לשלם כשרוצים לבצע רישום הערת אזהרה בטאבו.

כיום עו"ד יכול לרשום הערת אזהרה באופן מקוון בלא צורך לגשת ללשכת רישום המקרקעין (הטאבו).

אילו מסמכים דרושים לרישום הערת אזהרה בטאבו?

כפי שציינו קודם לכן, תצטרכו להציג את טופס הבקשה "בקשה לרישום הערת אזהרה", האסמכתא לתשלום האגרה – במקרה של רישום הערת אזהרה בהסכמה נדרש העתק ת.ז. של הצדדים, (אם חברה בע"מ היא המוכרת או הרוכשת נדרש אישור עו"ד החברה המאמת קיומה של החברה או פרוטוקול חברה המאשר קיומה וביצוע העסקה). במקרה של רישום הערת אזהרה ע"י בעל הנכס כאמור נדרש לצרף עותק של הסכם המכר (ואת שאר המסמכים כאמור לעיל).

 

איך מבטלים הערת אזהרה בטאבו? – הגשת בקשה לביטול הערת אזהרה בטאבו.

בשביל לקבל אישור לביטול הערת אזהרה והסרתה צריך לפנות לבית משפט וניתן לקבלו רק בהסכמת הצד שלטובתו נרשמה ההערה.

בשל האמור, נהוג להזהיר את מוכרי הנכס לא לחתום על זכרון דברים מכיוון שמסמך זה יכול לאפשר לרוכש לרשום הערת אזהרה בטאבו מכוחו ובמקרה שבו העסקה תתבטל – אתם תמצאו את עצמכם במצב שנרשמה לכם הערת אזהרה בטאבו ומכירת הדירה תהפוך לבלתי אפשרית עד שההערה לא תמחק.

כמו כן, תצטרכו לבצע תשלום אגרה על רישום או ביטול הערת אזהרה בטאבו וניתן לברר את הסכום העדכני באתר הממשלתי.

 

כמה עולה לרשום הערת אזהרה בטאבו?

נכון להיום, מחיר האגרה הוא 126 שקלים. יש שיאמרו כי הסכום הינו אקראי לחלוטין מכיוון שמבחינה חוקית, ההערה בטאבו רשומה גם כן בסעיף בעל מספר זהה : הערת אזהרה בטאבו סעיף 126. את התשלום ניתן לבצע בצורה נוחה למדי, דרך אתר האינטרנט או בלשכה באמצעות עמדה ממוחשבת. לא חייבים להמתין בתור לנציג הפרונטלי ולקדם את התהליך בצורה מהירה יותר.

 

מקרים נוספים וסוגי הערת אזהרה בטאבו:

א. רישום הערת אזהרה לשותפים – לעיתים ישנם מקרים בהם שותפים עסקיים או חברים ובני משפחה מבצעים רישום הערת אזהרה על מנת להגדיר במדויק את הזכויות שלהם. באופן זה, לא יוכלו לפגוע זה בזה במצב של סכסוך או אי הסכמה. רישום הערת אזהרה נרשם על שמו של השותף שמתווסף ופרטיו נוספים יחד עם מידע רלוונטי נוסף.

ב. רישום אזהרה בטאבו בעת הענקת דירה במתנה – ישנם מצבים בהם הורים או בני משפחה בוחרים להעניק דירה במתנה, זוהי עסקה המכונה בשפה המשפטית 'העברה ללא תמורה'. עם זאת, בדרך כלל דירה שמוענקת ללא תשלום מלווה בכמה תנאים כמו : מקבל הדירה לא יוכל למכור אותה במשך תקופה מסוימת, או : דמי השכירות בעבור הדירה יועברו למעניק המתנה כל עוד הוא בחיים וכדומה. באמצעות רישום הערת אזהרה בטאבו ניתן להבטיח כי התנאים הללו אכן יתקיימו.

ג. רישום הערת אזהרה על התחייבות לרישום משכנתא על הנכס – רישום זה נעשה כאשר עדיין לא ניתן לרשום משכנתא על הנכס (מכיוון שהוא רשום עדיין על המוכר). רישום זה נעשה על מנת שהקונים יוכלו למממן רכישת הנכס עוד לפני שעבר רשמית על שמם.

 

מה תפקידו של עורך דין לרישום הערת אזהרה בטאבו?

כל עסקה הנוגעת לתחום המקרקעין והנדל"ן הינו עסקה חשובה ומצריכה ליווי של עורך דין המתמחה בנושאים אלו. למרבית האנשים, עסקאות נדל"ן ומקרקעין הן תחום אפור לגמרי והם אינם מבינים או יודעים כיצד יש להתנהל.

תפקידו של עורך הדין הוא לטפל וללוות משפטית ומקצועית את לקוחותיו לאורך כל שלבי העסקה (גם אם הלקוח הינו המוכר וגם אם הוא הקונה) ולהוציא את העסקה מהכוח אל הפועל במינימום סיכון. רישומים למיניהם בטאבו, סיוע במקרה של הפרת חוזה, מענק פיצויים וכדומה – כל אלו הם רק חלק מתפקידו של עורך הדין ובמקרה של חוסר וודאות או הבנה, עורך הדין אמור לסייע ולפתור את כל הבעיות ולענות על כל שאלותיכם.

 

מוכרים דירה? עצה בנושא הערת רישום אזהרה בטאבו

אם הנכם מוכרים את דירתכם, צפו לבקשת הקונים לרשום הערת אזהרה בטאבו בקשר לדירתכם. הקונים עושים זאת בכדי להבטיח לעצמם את הדירה. במקרה שכזה, עמדו על כך, שעו"ד אחד הצדדים יחזיק כנאמן בשטרות לביטול הערת אזהרה חתומים ע"י הקונים כך שאם הקונים לא יפעלו בהתאם להסכם העו"ד הנאמן יוכל לבטל את הערת האזהרה (בהתאם להוראות שנרשמו בכתב הנאמנות).

שתף מאמר זה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

יצירת קשר