ליקויי חשמל בדירה חדשה מקבלן – ליקויי בניה בחשמל

נכתב על ידי עו"ד שמואל גרנאי

נכתב על ידי עו"ד שמואל גרנאי

עורך דין מומחה לתחומי מקרקעין וזכיינות

תוכן עניינים
יצירת קשר

שתף מאמר זה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

ליקויי בניה בחשמל הדירתי בדירות חדשות – כל מה שחשוב לדעת


ישנה חשיבה רבה לתקינותה של מערכת החשמל במבנה, גם אם מדובר בבית מגורים וגם אם במשרדים או בית עסק. ישנה חשיבות ביצוע בדיקת תקינות למערכת החשמל בדירה מכיוון שבדיקה זו מאפשרת לקבל החלטה אם אכן הכל תקין והאם דרישות הבטיחות מתקיימות. במידה ונמצאו בבדיקה זו ליקויי חשמל חשוב לטפל בהם בהקדם האפשרי.

כאשר מתעכבים בטיפול ותיקון הליקויים עשויים להתרחש מצבים מסובכים למדי כמו שריפה, "נפילה" של מערכת החשמל, הרס מכשירי חשמל, ניתוק מכשירי חשמל ועוד.

האם יתכנו ליקויי חשמל בדירה חדשה מקבלן?

נהוג לחשוב כי ליקויי חשמל עשויים להתרחש רק במבנים ישנים שאינם מתוחזקים כראוי. זוהי מחשבה שגויה מכיוון שליקויי חשמל יכולים לקרות גם במבנים חדשים, שנבנו לא מזמן. ליקוי במערכת החשמל בבית חדש עשוי לקרות בהחלט ובמידה ואכן יש ברשותכם דירה שנרכשה מקבלן – חשוב שתדעו כי יש לכם אחריות וזכותכם לדרוש מהקבלן לתקן את הליקויים בהקדם האפשרי.

יתרה מכך, ליקויי חשמל בדירה שנרכשה מקבלן הם די נפוצים וזאת בשל העובדה כי לא תמיד העבודה נעשתה באופן מקצועי או בגלל טעות אנוש. לא אחת קורה שהרוכשים מבקשים לשדרג את תכניות החשמל שמציע הקבלן ומוסיפים באופן עצמאי נקודות חשמל או משנים את מיקומן של הנקודות הקיימות.

חשוב מאוד לבצע עבודות מסוג זה אך ורק תוך היכרות עם התחום ולהתאים את החשמל לתוכניות שהקבלן התקין בדירה. עוד בטרם נכנסים לגור בדירה החדשה רצוי לבדוק היטב את כל מערכות החשמל בדירה, את אביזרי החשמל והמכשירים שמסופקים עם הדירה עצמה. בדיקה זו נעשית על ידי איש מקצוע או על ידי אדם שמבין בתחום וזאת מכיוון שלא הכל נראה כלפי חוץ והבעיות יכולות להיות פנימיות ולא רק אסתטיות.

מה ניתן לעשות אם מגלים ליקויי חשמל בדירה חדשה?

כאשר רוכשים דירה מקבלן יש לדרוש שיועברו אליכם תוכניות החשמל וזאת בכדי לוודא כי לאחר קבלת הדירה אכן הכל הותקן ונבנה כפי שהובטח. במידה ולאחר כניסתכם לדירה התברר כי הדברים אינם כשורה ואף נמצאו ליקויי חשמל יש לדרוש מהקבלן לתקן בהקדם האפשרי את כל הליקויים.

אם הדברים אינם מקובלים על הקבלן והוא מתחמק מאחריותו, יש לפנות לעורך דין מומחה לתביעות ליקויי בניה בחשמל וזאת בכדי שיבדוק אם אכן ישנה עילה לתביעה. חשוב מאוד שתהיה ברשותכם הוכחה מספקת כגון הסכם בין הקבלן לרוכשים ובו פירוט על הנושא וההחלטות שנתקבלו.

ליקויי בניה נפוצים בתחום החשמל

ליקויי חשמל יכולים לקרות גם בדירות יד שניה וגם בדירות חדשות. בכל מצב, מדובר במצבים שמסכנים את חיי הדיירים בדירה ואינם בטיחותיים.

ישנם כל מיני ליקויים נפוצים שנמצאים מדי זמן מה על ידי אנשי מקצוע, למשל: שקעים שאינם מוגנים מפני רטיבות, צינורות חשמל אשר בולטים מתוך הקיר, שקעים לא מקובעים כמו שצריך, לוח חשמל לא תקין, התקנה לקויה של צנרת החשמל הדירתית, שקעים ומפסקי חשמל לא באותו גובה, חוסר ארקה, אביזרי לוח החשמל אינם תואמים לנדרש, לוחות חשמל ישנים ועוד.

כל אחת מליקויי החשמל הללו נחשב לליקויי בניה ועליכם לדאוג ולטפל בהם בהקדם וזאת בכדי למנוע סיכונים כמו התחשמלות, ניתוקים, קצר חשמל או פגמים אסתטיים.

במידה ואינכם בקיאים בתחום אך חושדים כי ישנה בעיה במערכת החשמל בדירתכם או ביתכם, רצוי שתזמינו בדיקה של איש מקצוע שיבהיר לכם באופן מדויק מהן הבעיות והליקויים ומה יש לבצע כדי לפתור אותן.

דעו את זכויותיכם – ליקויי בניה בדירה מקבלן

הגשת תביעה על ליקוי בניה במערכת החשמל בדירה מקבלן נחוצה כאשר הקבלן אינו מוכן לקחת אחריות על הליקויים שנמצאו בדירה. כמו כן, חשוב כי תדעו כי דירה חדשה שנרכשה מקבלן נחשבת ל"דירה באחריות" ועל כל ליקויי הבניה שנמצאים בה יש פרק זמן שמחייב את הקבלן לטפל בליקויים על חשבונו, מבלי לדרוש תשלום של המתגוררים בה.

ניתן לברר על תקופת הבדק ועל תקופת האחריות – אלו תקופות המחייבות את הקבלן לבצע תיקונים של ליקויי בניה ולאפשר לרוכשים לחיות בדירה כשהתיקון הוא על חשבון הקבלן ובאחריותו. אם הקבלן אינו מסכים לכך, הוא למעשה עובר על החוק ובמקרה כזה תאלצו לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות ליקויי בניה, בנושאי חשמל או בכל נושא אחר בו הקשור לליקויי בניה.

מושגים מתחום החשמל שרצוי להכיר

1. ממסר פחת / מפסק פחת – מפסק פחת הינו מעין כפתור הנמצא בדרך כלל בתוך ארון החשמל והוא משמש כמגן מפני התחשמלות. באמצעותו ניתן לנתק את זרם החשמל במהרה ולהקטין את סכנת ההתחשמלות, במידה וישנה כזו.

2. ארקה – זהו מושג המתייחס למעשה לפעולה שנועדה להגן על בני אדם ממצב של התחשמלות שעלולה לקרות אם ישנו מגע של חוט חשמל בגוף מתכתי או במקרה של קצר חשמלי. אם בן אדם נוגע בגוף מתכתי מחושמל בעל ארקה – ההתחשמלות למעשה לא פוגעת בו אלא מופנית אל האדמה.

3. לוח חשמל / ארון חשמל – לוח או ארון חשמל מתוקן בדרך כלל בתוך בתי מגורים או מחוץ להם, בקרבת הכניסה למבנה. לוח החשמל יכיל בתוכו את מרבית מערכות החשמל של המבנה ואף מערכת שנועדה להכין מפני תקלות. באמצעות לוח החשמל ניתן לשלוט על מערכת החשמל בבית. לוח החשמל צריך להיות סגור על מנת לשמור על הבטיחות ולכן לרוב נהוג להכניסו לתוך ארון פלסטיק. ישנם גדלים שונים של ארונות חשמל, אין להם מבנה אחיד או צורה קבועה.

שתף מאמר זה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

יצירת קשר